Synology de fabrikant van de server, heeft diverse apps beschikbaar gesteld voor het gebruik van de server. Denk hierbij aan muziek afspelen, fotos en films bekijken en notities maken. Enkele va deze apps maken wij ook gebruik van en leveren we ondersteuning op. In deze FAQ leggen we je hier meer over het gebruik uit van deze apps.
Ben je van plan om gebruik te maken van één of meerdere van onze apps, dan moet je inloggen. Dit doe je op de volgende manier:
Server: srv.somaik.nl
Gebruikersnaam: [Voorletter.Achternaam]
Wachtwoord: [Zelf ingesteld]
HTTPS: AAN
Onthoud mij: (mag je zelf beslissen).
Klik onderaan op het Tandwieltje, en vink de volgende dingen aan:
IP-adres en account onthouden.
Certificaat Verifiëren
Ga terug en klik op aanmelden.
Indien je DFA hebt ingesteld, krijg je de vraag om de DFA code in te voeren.
Enkele apps* die wij ondersteunen:
- DS Audio (Beluisteren van muziek)
- DS Video (Bekijken van Films, Series & Home Video’s)
- DS Cam (Bekijken van bewakingsbeelden)
- DS Note (Bijhouden van notities)
- Synology Drive (al je documenten in een overzichtelijke app)
- Synology Chat (Chatten met andere gebruikers)
- Synology Moments (Bekijken van de foto collectie)
De links om deze apps the downloaden staat onderaan de pagina.
*Niet alle apps zijn voor alle platformen (Windows, IOS, Android) beschikbaar.
het netwerk is moment niet beschikbaar
Probeer het nogmaals, de verbinding kon niet tot stand worden gebracht
Diskstation is niet aangesloten
Probeer het nogmaals, de verbinding kon niet tot stand worden gebracht
Dual Factor Authentication
Sinds 1 september 2019 hebben we voor Admin accounts Dual Factor Authentication aangezet. Dit houdt in dat je in moet loggen zoals normaal, alleen dat je een extra code in moet voeren na het inloggen. Dit proces heet Dual Factor Authentication ook wel DFA genoemd.
Om DFA te kunnen gebruiken heb je een authenticator app nodig, daar staat hieronder meer over aangegeven. Het is op dit moment niet verplicht voor gebruikers om DFA te gebruiken, maar indien je dit wel wilt, kan je dit aanzetten met de instructie hieronder.
Dit is vrij gemakkelijk, maar zorg wel dat je een authenticator app op je telefoon hebt staan hiervoor. Meer informatie hierover vind je in de FAQ hieronder.
Ga naar de server en login via de Portal op https://srv.somaik.nl/
Klik op het “Poppetje” of “Persoontje” rechts boven in de hoek.
Klik op “Pers.” Hier vind je je persoonlijke instellingen
Op het Account Tab klik je op “2-stapsverificatie inschakelen”
** wanneer je nog geen account hebt opgezet als email account, krijg je een error **
Klik op OK, en selecteer Google of Outlook.
Vul de gegevens in (Email en Wachtwoord)
Vul bij afzender “MP Networks” in.
Klik op volgende en Voltooien.
**Wanneer je DFA hebt ingeschakeld voor je email account, kan het zijn dat het niet werkt. Dan krijg je een mail van Microsoft of Gmail met instructies wat je kan doen om dit op te lossen.**
Klik nogmaals op “2-stapsverificatie inschakelen”
Klik op Volgende en check of je email adres klopt
scan de barcode met de authenticator app en klik op volgende
Vul nu de 6 cijferige code op je scherm in, en klik weer op volgende.
Je bent nu klaar met het instellen, je kan nu het venster sluiten.
Je kan nu je email address weer verwijderen, of laten staan.
Als je hem verwijderd krijg je een mail van no-reply@maikelphilippi.com
Als je hem laat staan wordt de mail vanuit je eigen mailbox vestuurd.
Er zijn diverse authenticator apps beschikbaar, een bekende is de google authenticator app.
Hieronder vind je diverse apps, welke je zou kunnen gebruiken. Wij adviseren echter de Authy app. Omdat als je je telefoon kwijt raakt, of de app verwijderd, je codes nog steeds beschikbaar zijn. Dit is met de Google authenticator app niet het geval.
Authy:
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.authy.authy&hl=nl
Apple: https://apps.apple.com/nl/app/authy/id494168017
Google Authenticator:
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.authenticator2&hl=nl
Apple: https://apps.apple.com/nl/app/google-authenticator/id388497605
Het is verveled als je authenticator app niet meer werkt, je kan in dat geval de instructies volgen “Telefoon vergeten? (Inloggen via DFA)”, werkt dit niet? Neem dan contact met ons op zodat we DFA van je account af kunnen halen. Dan kan je daarna DFA weer instellen. Om dit te voorkomen adviseren we je dan ook om Authy te gebruiken als authenticator app.
Indien je je telefoon bent vergeten, of niet bij de hand hebt. Kan je een tijdelijke code vragen om in te loggen. Deze wordt naar je email toegestuurd en is 8 cijfers.
Ga naar https://srv.somaik.nl/
Log in zoals je gewend bent.
Klik op “Bent u uw mobiele telefoon verloren” als de DFA Code wordt gevraagd
Er wordt nu een email naar je toegestuurd met een tijdelijke (8 cijferige) code
Met deze code kan je inloggen, en indien van toepassing DFA opnieuw instellen.
Passwords
Als je je wachtwoord bent vergeten, kan je deze gemakkelijk zelf opvragen. Als je naar de inlogpagina van de server gaat (https://srv.somaik.nl:5001/), dan kan je kiezen voor “Bent u uw wachtwoord vergeten” als je hierop klikt krijg je de vraag voor je gebruikersnaam (e.g. M.Philippi). Daarna zal de server je automatisch een link toesturen om je wachtwoord je veranderen.
Als je op de link klikt wordt je doorgestuurd naar de website om je wachtwoord te veranderen. Let hierbij op dat je nieuw wachtwoord moet voldoen aan de wachtwoordvereisten. Deze staat in een FAQ hieronder vermeld. Wanneer je op verzenden klikt zal je wachtwoord gewijzigd worden.
Als je nog in kan loggen op de server, kan je ook je wachtwoord veranderen. Dit is handig als je bijvoorbeeld een mail krijgt met dat je wachtwoord binnenkort verloopt. De vraag blijft dan alleen: Hoe verander ik mijn wachtwoord?
Wanneer je inlogt op de server via het webportaal (srv.somaik.nl:5001) kan je je wachtwoord veranderen. Dit kan helaas niet via de apps. Wanneer je bent ingelogt kan je rechtsboven in de hoek op het “poppetje” of “persoontje” klikken. Daarna klik je op “Pers.” (ik heb de naam niet bedacht).
Wanneer er een scherm opent kan je bij Account je Beschrijving en wachtwoord veranderen. Appeltje eitje dus eigenlijk.
Een sterk wachtwoord zorgt voor goede beveiliging. Om daar voor te zorgen moet je wachtwoord aan de volgende eisen voldoen:
- Kleine letters [a-z]
- Hoofdletters [A-Z]
- Numerieke tekens [0-9]
- Speciaal teken [@#-&*]
- Minimaal 8 karakters
- Naam en beschrijving zijn uitgesloten.
Veiligheid is erg belangrijk vinden we. Daarom is een wachtwoord maar een beperkte tijd geldig. Op dit moment zal je wachtwoord daardoor iedere 90 dagen verlopen.
Voordat je wachtwoord verloopt krijg je vanaf 5 dagen voor het verlopen, iedere dag een mail gestuurd met de herinnering om je wachtwoord te veranderen. Deze wordt meestal rond 12 uur verzonden.
Support
Wanneer je vragen hebt over de server, of er verbeterpunten zijn. Vul dan het contactformulier in. Wij zullen dan contact (mail) met je opnemen. Ook kan je een e-mail sturen aan support@maikelphilippi.com met je vraag. Wij komen dan zo snel mogelijk bij je terug.
Ons streven in 2 dagen maar door onvoorziene omstandigheden kan het soms langer duren. Dit geld ook voor als wij dingen uit moeten zoeken. Dan kan het iets langer duren voordat je een reactie van ons terug krijgt.
Wij vinden het erg vervelend als je problemen met de server(s) ervaart. Echter kunnen wij niet alles voorkomen. Check daarom eerst of jouw vraag niet al voorkomt in deze FAQ. Als dat niet het geval is kan je het volgende checken:
- Je hebt verbinding met het internet en kan Google.nl bereiken
- Je wachtwoord is niet verlopen en/of je DFA werkt
- Je probeert niet vanuit een land buiten Europa de server te bereiken.
Indien het hierna nog steeds niet werkt, neem dan contact met ons op zodat we het uit kunnen zoeken. Het contactformulier kan je vinden op de contact pagina.
Bestanden verliezen is nooit fijn, echter kan je hier meestal zelf wat aan doen. In de meeste gevallen zijn de documenten nog niet weggegooid en kan je ze nog herstellen.
Kijk eerst of je de documenten niet in je Prullenbak hebt zitten op je eigen computer.
Ga naar de Share/Map waar de documenten zich bevonden.
In de hoofdmap e.g. ICT zit een map #recycle, probeer deze te openen.
Het kan zijn dat je deze map (#Recycle) niet ziet, dan kan het zijn dat het niet is ingeschakeld voor deze map. Wij kunnen dan nog kijken of wij het kunnen herstellen.
Neem dan contact met ons op zodat we het uit kunnen zoeken.
Het contactformulier kan je vinden op de contact pagina.
Oh wat jammer, deze FAQ is natuurlijk altijd toe aan een update, want tijden veranderen net als vragen. Het kan dus zijn dat je vraag hier niet op staat. Geen probleem, kan gebeuren. Neem gewoon contact met ons op en dan kijken we hoe we je kunnen helpen. Zo simpel is het! Meer informatie kan je vinden bij “Waar kan ik mijn vraag kwijt”.